Den viktigaste påverkan på våra trender är att vi inte reser längre. Trendhysterin går ner i varv. Det som vi trodde på för ett halvårs sen kan se helt annorlunda ut nu. Vi har träffat Sveriges vassaste trendanalytiker Stefan Nilsson som berättar hur trendåret 2021 kommer att se ut.
– Svårare än någonsin har det varit att prata trender men desto tydligare resultat har det varit, inleder Stefan Nilsson sin föreläsning på Puustellis årliga vinterkonferens, i början av året.
Stefan berättar att det har varit svårare att fånga upp trender eftersom vi alla har suttit hemma. Vi vet inte var allting tar vägen. Det som vi tänkte i somras är inte alls aktuellt nu. Allting kastas upp och vänds och vrids och man får tänka om på nya sätt.
Lifestyle
Den viktigaste påverkan på våra trender är att vi inte reser längre.
– Jag kan inte nog understryka hur mycket det kommer att påverka våra intryck, influenser och inspirationer. Det pratas till exempel om att inredningstrender påverkas mycket av våra besök på designhotell. Och när vi inte besöker några designhotell längre, var får vi då våran inspiration ifrån?
Stefan menar att det är en sån sak som vi kommer att se mer av framöver, trenderna går ner i varv. Vi kommer inte att se lika hetsiga trender som vi har sett tidigare år.
Have Less
Do More
Trendhysterin går ner i varv. Vi slutar konsumera, vi slutar ha de här skrytritualerna för varandra och istället börjar vi göra andra saker, berättar Stefan.
– Vi går ner i varv! Jag säger att det solkyssta är det nya svarta. Det är det som är den nya statusen, att sitta i solen och dricka en kopp kaffe – alltså att kunna hoppa av det här ekorrhjulet och den här stressen omkring oss. Det är någonting som vi vill ha – det är den nya lifestylen som vi längtar efter.
Det är tufft att vara snäll
Man kan också prata om att vänligheten kommer tillbaka, det är trendigt att vara snäll, säger Stefan och skrattar till. Han menar att vi ser flera tydliga trendbrott på det som har varit och en av de saker som har figurerat där ute är alla dessa arga kockar.
– Det spelar ingen roll om man pratar om masterchef eller vad det nu heter – man vill inte hänga med de arga längre, utan de ska vara snälla. Barnsligheten får komma tillbaka, det är viktigare att vara snäll än att vara tuff.
Samarbete med NCS
Det Stefan har gjort i år är att han har ett samarbetat med färgföretaget NCS. Han säger att man behöver någon att prata med när det gäller alla trender.
– Tillsammans med NCS får jag prata om att vi är på väg åt det här hållet och så pratar de om färgkartan. Jag har aldrig haft en så tydlig och säker färgkarta som i år!
Fyra trender
I normala fall så brukar Stefan prata om fem stycken tender, men tillsammans med NCS så pratar han om fyra trender.
Det är fyra stora huvudsakliga trender som vi kommer att landa i:
- Balearic Breeze
- Beetroot Balance
- Comeback Kid
- Square One
Balearic Breeze
Kuggfrågan, var ligger Balearian? Balearerna är Mallorca, Minorca och Ibiza.
– För mig är det hela medelhavskänslan och semesterkänslan. Det är avkopplat, det är stränder. Det är en ganska beige och härlig färgskala tillsammans med ett uns av det blåa havet.
– Det är en fortsättning på den beige färgskalan som vi har sett tidigare. Det är en sandig och ganska varm ton. Vi ser hur skandinaviska företag fortfarande jobbar med de tonerna men att de lägger till det blåa, som ger någon sorts skärpa i färgskalan.
I den här somriga trenden så ska vi vara utomhus, förklarar Stefan. En skillnad jämfört med det som vi har sett tidigare, är att då ville vi flytta in naturen, bygga växtväggar och vi skulle odla inne. Det gör vi inte längre, nu vill vi leva i naturen utomhus.
– Ett exempel är att stormköket blev årets julklapp. Vi är inte inomhus med naturen, utan vi är utomhus med naturen. Vi flyttar ut precis allting. Maten ska lagas utomhus, vi har lösningar på kontor som är utomhus – vi kommer vilja vara utomhus mycket mer än tidigare.
En del i den här trenden är också väldigt romantiskt, snällt och avkopplat. Vi kommer att se mycket pressade blommor, berättar Stefan. Vi kommer att se det i estetiken omkring oss.
Det solkyssta är det nya svarta, sa Stefan inledningsvis och så är den här färgskalan – den är varm, guldig och den är otroligt snäll.
– När jag säger det så kommer ni att se det precis överallt, i alla bilder som görs numer så ska man se de här solskuggorna. Det är som att vi längtar till de här sensommarkvällarna på något sätt. Och det är medelhavet och sandigheten som inspirerar.
Vi kan se tallrikar som har en medelhavsestetik. Det är lite Picasso och lite handmålat.
– Vi ärter självklart hälsosamt fortfarande, vi äter vegetariskt och veganskt. Och en medelhavsinspiration till det är kikärtorna.
Beetroot Balance
Det här är en trend som är ganska nära den färgskala som vi ser idag, förklarar Stefan.
– När NCS berättade för mig att ”det här ser vi som våra trender”. Så kände jag att det här är väl inte så jättemycket framåtblickande, det här är väl ganska mycket som vi ser det idag?
Här är färgerna inspirerade av det ätbara. Det är en fortsättning på vår farsination av grönsaker, det veganska och det vegetariska. Färgerna ska då vara rödbetsröda, olivgröna, pistagegrönt och rödbrunt.
– Jag kallar trenden för Beetroot Balance därför att det är väldigt mycket fokus på balans i färgskalan. Man ska inte ha monokromt. Det vi har läst om i inredningstidningarna tidigare är att allt ska ha samma färg. Så ska det inte vara längre, utan vi ska kunna ha flera färger samtidigt men som har en bra balans tillsammans.
– Vinrött är absolut årets färg! Vinrött ser jag precis överallt. Man leker med färgerna för att få till balansen.
Comeback Kid
I den här trenden så är det mycket 80-tal. Men framför allt så finns barnsligheten och lekfullheten här.
– Jag inledde med, att det här är ett vänligt och lekfullt år – bort med all prestige och in med det vänliga. Det här är en sån trend.
Ta till exempel tv-programmet ”Nailed it”. Det är ett matlagningsprogram där man bjuder in tre personer som inte kan baka och så får de försöka göra så gott de kan. Det är det programmet handlar om. Man får skratta åt det, man får tycka det är roligt och man får ha kul i köket igen.
Stefan menar att vi har haft en lång period när vi ska vara professionella och duktiga – alla knivar ska vara slipade på ett japanskt sätt och det ska vara otroligt seriöst. Och nu kommer lekfullheten in igen. Trenden ”Comeback Kid” handlar om att det ska vara färgglatt och att vi vågar leka loss igen!
– Det är väldigt mycket nostalgi omkring oss. Det handlar väl så klart om att vi inte får så mycket nya intryck längre, men framför allt så kanske det är en trygghetskänsla. Och det slängs ganska mycket nostalgisiffror omkring oss. Spotify har till exempel sagt att vi lyssnar inte längre på ny musik, utan vi lyssnar bara på gammal musik. Det finns statistik på det och så ser vår värld ut just nu – vi letar väldigt mycket efter nostalgiska referenser bakåt i tiden. Därför blir den här trenden ”Cameback Kid” väldigt relevant att prata om.
Under pandemins första månader så ökade sökningar på hur man tillagar Hasselbackspotatis med 174 % hos ICA.
– Vi vill inte laga det avancerade längre utan nu vill vi äta det gamla hederliga som man åt när man var liten – 80-talsmaten är tillbaka!
Vi ser också bilder med 80-talsfärger och 80-talsestistiken. Det är lekfullt och barnsligt. Man får bryta former och normer.
– Vi vill signalera att vi gör någonting annat. Vi jagar inte längre efter nyproducerad status, utan vi vill hellre ha historia, vintage, minnen och värme. Det är mycket viktigare.
Vi ser också hur de stora rosorna kommer tillbaka. Också något som vi såg på 80-talet. Att jobba med vintage är något som vi kommer att se mycket av framöver.
Square One
Efter ett år i en pandemi så behöver vi nu vända blad. Vi behöver titta framåt. De tre första trenderna har varit sandigt, avkopplat, tillbakalutat och retro. Det här är framtidstrenden.
– När jag pratade med NCS och de presenterade sina tankar hur färgerna skulle vara så hörde jag hur de blev exalterade, nu händer det – vi har fått en ny svart svart och en ny vit vit.
Ja, det svarta och det vita var ett tag sen faktiskt, säger Stefan. Det var ett tag sen du köpte en vit stol, eller hur? Och det kommer tillbaka fast på ett nytt sätt.
I det här framtidstänkandet så kommer också det här med beröring in. Nu efter pandemin, ska vi ta på saker eller inte, sprids bacillerna fortfarande? Alla de här tankarna finns där.
– Det här är något som vi kommer att ha med oss länge framöver. Här kommer den beröringsfria designen in så klart. Hur ska det funka när vi inte vill ta på saker och ting?
Det nya svarta och det nya vita då? Den sandiga och ljusblå färgskalan som finns i Balearic Breeze finns även här. Allt är gammalt, men så kommer det svarta till – det är det som är det nya.
– I den här trenden kommer vi också se återbruk mycket tydligare. Då menar jag att vi kommer nästan leta i soporna, vi kommer leta efter saker som vi kan göra grejer av. Vi kommer att leta efter ny design som är gjort av gamla grejer.
– I den här trenden vill jag slänga in blått också. Det behövs för krispigheten. Blått är det nya rosa. För några år sen pratade vi om alla dessa caféer som skulle vara rosa. Nu ersätts det av de blåa tonerna. Det är massa blått och det ska vara tillsammans med det krispiga vita eller svarta.
Sammanfattningsvis.
Det är fortfarande mycket av de beiga tonerna och trenderna går ner i varv. Vi behåller det sandiga och jordiga. Vi kommer att se mindre av terracottan och mer accenter från det kristallvita. Också flörten med medelhavet kommer att växa sig starkare