Med hjälp av ändringsanmälan får man en klarhet över renoveringar i olika bostäder och tidpunkter för renoveringarna. Innan man tog i bruk systemet med ändringsanmälan var det nästan omöjligt att få klarhet över vad som hade gjorts i vilka utrymmen, när och på vems initiativ. Ändringsanmälan har en viktig roll ifall det kommer fram byggfel efter renoveringen.
I ändringsmeddelandet anges:
- Bostadsrättsinnehavarens namn och kontaktuppgifter
- Exakt adress
- Vad som ska repareras
- När det ska repareras (renoveringens starttid och varaktighet)
- Vem som utför renoveringen (även namn, kontaktuppgifter och FO-nummer på designer, entreprenörer och projektledare)
Lämna inte ändringsanmälan ogjord, eftersom man på basen av den kan komma fram till vem som kommer att ansvara för framtida renoveringsarbeten. Innan den obligatoriska ändringsanmälan infördes blev aktieägarna tvungna att betala för fel.
Ändringsanmälan ska göras korrekt, för då får man också den vederbörliga märkningen på disponentintyget. I samband med ett bostadsköp får den nya ägaren information om utförda renoveringar.
Gör anmälan i god tid
Det är bra att göra en ändringsanmälan i god tid innan den planerade starttiden för renoveringen. Således kan man försäkra sig om att det finns tillräckligt med tid för att behandla anmälan och man kan påbörja renoveringen enligt plan. En månad anses som skälig hanteringstid, två månader under semestertid.
Meddela grannarna
Ansvarsfulla företag som utför köksrenoveringar meddelar i god tid till de andra invånarna i huset om en kommande köksrenovering. Meddelandet innehåller information om arbetets tidpunkt, arbetstider, varaktighet och kontaktuppgifter till nödvändiga personer. Om det till exempel uppstår el- eller vattenavbrott i husbolaget på grund av renoveringen måste man självklart meddela varje boende i huset separat om detta. Man använder fortfarande ofta husets anslagstavla för att delge information.